لاهیجانی غریب

خاطرات ،دل نوشته هاو دیدگاه های رمضانعلی دمیا

لاهیجانی غریب

خاطرات ،دل نوشته هاو دیدگاه های رمضانعلی دمیا

یادی از امیر دل ها


درنوروز سال 1399در کنار خبرهای ناگوار شیوع بیماری منحوس ومهلک کرونا وابتلا وجان باختن تعداد کثیری از مردم کشور مان ،دریافت خبر ارتحال استاد امیر ارسلان انصاری بر اثر ایست قلبی در اولین روز  سال نو بسیار غم انگیز بود .

طبق اطلاع واصله ایشان متولد سال 1319 در روستای کماچال از توابع آستانه اشرفیه بودندو در دوره کودکی به همراه خانواده اش به لاهیجان محله غریب آباد مهاجرت  می نمایند .

در دوره جوانی در کنار تحصیل، مدتی برای کمک به معیشت خانواده اش مغازه ای در محله غریب آباد در کنار مغازه مرحوم پدرم خریداری نموده وبه کسب وکار می پردازد .

هنگام قبولی دردانشگاه برای تامین هزینه تحصیل واقامت درتهران اقدام به فروش مغازه می نماید.

آقای امیر انصاری در دوره جوانی فردی ورزشکار بوده واندام ورزیده ای داشته است. عکس هایی از دوره ورزشی ایشان نزد برخی از دوستان قدیمی ایشان از اهالی محله موجود است .

ایشان در دوره تحصیل دانشگاه وحتی بعد از فراغت از تحصیل به تدریس خصوصی مبادرت می کرد. اولین خاطره ای که از مرحوم استادانصاری به یاد من مانده مربوط به تدریس درس عربی به دایی ام آقای حسین محبوبی در  خانه پدری  ما بیش از پنجاه سال پیش است .زمانی که من کودکی هفت هشت ساله بودم وایشان در یکی از اتاق های منزل ما در هوای گرم وشرجی تابستان ،در فقدان وسایل برودتی با لباس راحتی عرق گیر یا تی شرت مشغول به درس دادن به دایی بود که مادرم برای پذیرایی با سینی شربت ومیوه وارد اتاق می شود ،در این هنگام آقای انصاری  فورا پیراهن آستین بلند خود را برتن می کند واز اینکه نزد زن نامحرم با پیراهن آستین کوتاه حضور داشته باشد معذب بود .دایی ام به او گفت راحت باشد اما ایشان اظهار نمود مردها هم باید در مقابل زنان نامحرم لباس مناسب برتن داشته باشند.

خاطره دیگر از قبل انقلاب حضور ایشان ویاران وی در مسجد غریب اباد برای نماز جماعت وبرگذاری کانون ها مجالس  مذهبی بود که  البته با مساعدت مرحوم حجه الاسلام حجتی سعیدی این فعالیت هاصورت می گرفت .

 از چهره های شاخص همراه ایشان شهید حاج ابوالحسن  کریمی بودند . گاهی اوقات که در حوالی مسجد محله حضور داشتم می دیدم که ا

آقای انصاری با تعدادی افراد یا به تنهایی یاگاهی  همراه با شهید کریمی با دوچرخه ای که کریمی برترک آن سوار است ، به غریب آباد برای حضور  در  مسجد می آیند.

هدف از بیان این خاطره آن است که  تاکید نمایم آقای امیر انصاری وهمفکران ودوستان ایشان در دوران قبل از انقلاب تا چه اندازه مقید به انجام مسایل شرعی ودینی بوده اند .

علاوه براین ویژگی ها رفتار او با اهالی محله و شهر لاهیجان بسیار صمیمانه و اخلاق حسنه بود.لذا مجموع این اعمال و رفتار موجب گردید که اهالی محله وشهر به ایشان علاقه مند شده و مجذوب شخصیت والای ایشان گردند.

آقای امیر انصاری برای ما غریب ابادی های قدیم اسطوره والگویی دوست داشتنی در ابعادشخصیتی مثبت از نظر  انسانی ، ایمانی  ، شرافت ، خدمتگذاری  ، پاکدستی،ساده زیستی ، سلامت نفس ومردمی بوده است .

مرحوم پدرم وکسبه های محله وبزرگترهای  بازارچه غریب اباد  هر وقت که یادی از آقای امیر انصاری به میان می امد از او با هیجان وشعف خاص وبا نیکی یاد می کردند و بسیار وی را دوست داشتند .

گمان میکنم اگر کسی بتواند این خاطرات از رفتار ومرام وطرز سلوک آقای انصاری  را از اهالی و دوستان قدیمی وی که در قید حیات هستند جمع آوری نماید حتما نکات آموزنده وعبرت آموزی برای مردم خصوصا نسل جوان در بر خواهد داشت .

هرچه به زمان پیروزی  انقلاب نزدیک می شویم فعالیت های مذهبی وسیاسی استاد امیر انصاری ودیگر شخصیت های لاهیجان گسترده تر  می شود و با همکاری یاران خود واگاه سازی مردم در مجالس ومحافل مختلف  مبارزات علیه نظام شاهنشاهی  را ساماندهی وهدایت  نموده وانقلاب ونهضت اسلامی به رهبری امام را تبلیغ وترویج می کردند . در این مقطع ایشان ودوستان شان زحمات زیادی را متحمل شده و اکثر آنها به دلیل همین فعالیت ها تحت تعقیب ماموران امنیتی ساواک وشهربانی ودادگستری  قرار گرفته وگرفتار شکنجه وزندان دوره ستمشاهی پهلوی شدند.

بر اساس این تلاش ها بود که آقای انصاری به سر آمد مبارزان انقلابی مسلمان  در منطقه گیلان تبدیل گشت .

بعد از پیروزی انقلاب فعالیت ها ی ایشان ادامه یافت ...مسئولیت اولین  فرماندهی سپاه پاسداران شهر لاهیجان به ایشان محول گردید .مسئولیت خطیری که با توجه به حوادث روزها وسالهای اولیه پیروزی انقلاب با حضور گسترده ی گروهک های معاند نظام وانقلاب اسلامی از عهده هر کسی ساخته نبود زیراهر روز غائله ای در منطقه به وقوع می پیوست .با این حال ایشان با تلاش شبانه روزی وبا کمک سایر پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به تامین امنیت شهرمبادرت نمود. اقداماتی مانند جمع اوری سلاح ومهمات از دست افراد وگروهک ها، مقابله با اشرار ، حل وفصل  دعواهای محلی با توجه وضعیت اوایل انقلاب که سایر سازمانها مانند شهربانی و ژاندارمری شکل نگرفته یا قدرت کافی نداشتند  .

مهمتر از همه مقابله با گروهک های مختلف که در شهر لاهیجان فعالیت می کردندوگاهی غائله ها واشوب هایی بوجود می اوردند. در یکی از حوادث به یاد دارم در تابستان سال59 کار به درگیری مسلحانه بین سپاه و چریک های فدایی خلق کشیده شد ، در این در گیری زنده یاد انصاری که فرماندهی میدانی نیروهای سپاه را برعهده داشت با کمک مردم وفرماندار انقلابی شهر شهید ابوالحسن کریمی توانست غائله را بخوبی جمع کند .

حوادث مشابه در آن دوران بسیار به وقوع می پیوست که با کمترین هزینه وخسارت  وبا درایت ایشان با توجه به سیاست های آن زمان که مدارا  نسبت به سایر گروهها واحزاب  را طلب میکرد حل وفصل گردیده وجمع می شد .

   در اوایل انقلاب دادگاه انقلابی برخی از عوامل رژیم شاه اعم از ساواکی ها وبرخی ماموران شهربانی که در کشتار، شکنجه ودستگیری مبارزان انقلابی متهم بودند، در مکان سالن پیشاهنگی سابق وسپاه پاسداران بعد از انقلاب برگذار می شد .که در این زمینه هم آقای انصاری واعضای وقت سپاه لاهیجان در امر دستگیری بازداشت واعمال مجازات تعیین شده از سوی دادگاه وحتی الامکان برگزاری جلسات دادگاه تلاش وافر بعمل می آوردند . به یاددارم  هر روز که جلسه دادگاه تشکیل می شد من ودوستانم خود را به آن مکان می رساندیم تا جلسات دادگاه را از نزدیک ببینیم ..

بنده در جلسه دادگاه برخی متهمان از جمله رئیس ساواک لاهیجان ومعاون او ، جلسه دادگاه یکی از همکاران ساواک که  بچه محل خودمان بودو نیز دادگاه چند تن از ماموران شهربانی لاهیجان که در سرکوب تظاهرات مردم از جمله کشتار 22 ابان 57 لاهیجان مشارکت داشتند، حضور داشتم  واز نزدیک محاکمه آنها را دیدم .

با توجه به افزایش محبوبیت آقای امیر انصاری در هنگام برگزاری انتخابات اولین دوره ی مجلس شورای اسلامی با خواست مردم شهر ایشان خود را نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمود وبا آنکه شخصیت های مشهور دیگری هم از لاهیجان کاندیدا شده بودند، اکثر مردم حوزه انتخابیه  به او رای دادند .ما و سایر اهالی غریب اباد هم  از  هواداران ایشان بودیم و برای او تبلیغات میکردیم.

 در میان محلات شهر بیشترین تعداد رای از  محله ما، غریب آباد به آقای انصاری داده شد. 

بدین ترتیب او به مجلس راه یافت وصفحه جدیدی رادر زندگی وکارنامه سیاسی و اجتماعی خود آغاز نمود .

شایان ذکر است که آقای امیر انصاری در این دوره بعد از انقلاب هم ،به رغم داشتن مسئولیت فرماندهی سپاه ونمایندگی مجلس حتی الامکان طبق روال گذشته به همراه همفکران ودوستان خود در مسجد غریب آباد حضور پیدا می کردند و جلسات سخنرانی مذهبی، سیاسی ،فرهنگی و آموزشی خود را ادامه می دادند .برخی اوقات جلسات پاسخ به سوالات  ومناظره با سایر گروهها صورت می گرفت .بنده مناظره استاد امیر انصاری با دو  تن از سران   سازمان مجاهدین خلق در لاهیجان را به یاد دارم که در مسجد غریب آباد صورت گرفت .در این مناظره آقای امیر انصاری با دلایل قوی ومستدل رفتارهای خلاف و سوءاستفاده های آنها را برملا کرده و راه غلط وانحرافی آنها را تذکر می داد .البته این مناظره در مقطع زمانی  قبل از خرداد 60 واعلام جنگ مسلحانه منافقین بود .

آقای امیر انصاری گاهی هم با ما که عضو کتابخانه مسجد غریب آبادبودیم و بعنوان کانون فرهنگی که توسط شهید حسن علیدوست بنیاد نهاده شده بودهم جلساتی داشت و از حضور ایشان کسب فیض می کردیم .

به عقیده بنده در تمام احوال چه در زمان تصدی مسئولیت ها ی فرماندهی سپاه وچه نمایندگی  مجلس وچه در کسوت معلمی تربیتی وفعالیت های سیاسی واجتماعی وفرهنگی مسئله رعایت  اخلاق واصول اعتقادات برای ایشان دارای اهمیت  بوده وهیچگاه حاضر نبود ارزش های اعتقادی وانسانی واخلاقی خود را فدای بسیاری از  مسایل دیگر از جمله  ماندن در قدرت سیاسی وحفظ پست ومقام کند .از این رو ایشان بعد از پایان دوره ی نمایندگی مجلس بدون هیچگونه ادعا وحاشیه ای به شغل معلمی باز گشت وادامه خدمت داد .به همین خاطر است که می بینیم همگان حتی مخالفان اندیشه  سیاسی او جدای از اختلافات سیاسی، به ایمان قوی، پاکدستی ،پاکدامنی ،خلوص وانسانیت، بی آزار بودن واخلاق مدار بودن ایشان باور واعتراف داشتند. 

هیچگاه نمی توان شکوه شخصیت آن مرد شریف را فراموش کرد .

نکته ای که لازم است در این بخش به آن تاکید نمایم این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی واستقرار نظام جمهوری اسلامی گرایش های متفاوت سیاسی وگروهی وحزبی شکل گرفت وبطور طبیعی اختلاف نظر ها و دعواهایی بروز وظهور پیدا نمود .که در بسیاری اوقات متاسفانه  سرگذشت تلخی را برای کشور رقم زد.به دلیل اینکه رقبای حزبی وگروهی قاعده بازی را رعایت نمی کنند وبه رقیب فضاوامکان فعالیت نمی دهند لذا   این اختلافات ودعواها به شکل های مختلف  تا امروز هم همچنان ادامه دارد و همین امر موجب جدایی وزاویه گرفتن بسیاری از یاران انقلاب از یکدیگر شده است .

البته استان وشهر ما هم از این قاعده مستثنی نبوده وهر یک از شخصیت های شناخته شده دوران مبارزات ونهضت انقلابی گرایش ها وسلیقه های سیاسی متفاوت پیدا کرده وراه خود را از همدیگر جدا نمودند. که پرداختن به آن خود قصه پر دردی است ودر این مجال نمی کنجد .

البته شایسته است یاران وبزرگانی همطراز استاد امیر انصاری که در طول این سالهای پر فراز ونشیب با ایشان همراه ومانوس بوده اند در باره ابعاد شخصیتی ومبارزاتی وخدمات ایشان سخن بگویند واطلاعات خود را در اختیار مردم قرار دهند .وجیزه ای که بنده نوشته و در وبلاگ شخصی ام گذاشته ام دل نوشته ای است که بدون هیچ گونه نقد سیاسی و صرفا به جهت علایق شخصی  و ادای احترام به ایشان نگاشته شده است واز هیچ روی شایسته و در حد توصیف شان و منزلت  وابعادشخصیتی آن مرد شریف نمی باشد .

در خاتمه بدینوسیله  ارتحال  استادامیر  انصاری را به خانواده محترم ایشان وهمه یاران ودوستداران تسلیت عرض نموده علو درجات را برای ان فقید سعید از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

والسلام

رمضانعلی دمیا 

تهران -بتاریخ 11\1\1399